top of page
Frisikt Logo.png

Hvordan kan man avsløre phishing-e-poster?

Phishing-e-poster er en av de vanligste metodene cyberkriminelle bruker for å lure ansatte til å oppgi sensitiv informasjon eller installere skadelige programvarer. Butikker og bilverksteder er ingen unntak for slike trusler, og det er viktig å ha gode rutiner for å identifisere og håndtere phishing-forsøk. Phishing er en svindelmetode der angripere sender falske e-poster som utgir seg for å være fra en troverdig kilde, for å lure mottakeren til å oppgi konfidensiell informasjon, som passord, kredittkortopplysninger eller bedriftsdata.


Hvordan gjenkjenne en phishing-e-post?

Her er noen typiske kjennetegn på phishing-e-poster:

1. Mistenkelig avsenderadresse

2. Generiske hilsener

  • Svindlere bruker ofte generelle hilsener som "Kjære kunde", i stedet for å bruke ditt faktiske navn.

3. Dårlig språk og grammatikk

  • Mange phishing-e-poster inneholder skrivefeil eller oversettelser som ikke gir mening.

4. Press og hastverk

  • Angriperen kan hevde at kontoen din blir sperret eller at du må handle umiddelbart for å unngå konsekvenser.

5. Mistenkelige lenker og vedlegg

  • Hold musen over lenken uten å klikke. Hvis adressen ser ukjent eller rar ut, ikke klikk.

  • Unngå å åpne vedlegg fra ukjente avsendere, da de kan inneholde skadelige programvarer.

6. Innhold relatert til noe viktig for offeret

  • Svindlere bruker ofte temaer som vekker bekymring eller haster, som falske fakturaer, betalingskrav, pakkeleveranser, skattemeldinger eller bankmeldinger. Dette får mottakeren til å reagere raskt uten å tenke kritisk.


Eksempel på phishing e-post:


På bildet ovenfor kan en se at musen er holdt over knappen og at vi da kan da se hvor knappen fører oss til. I dette tilfellet kommer ikke e-posten fra for eksempel no-reply@spotify.com, men den kommer fra en helt annen e-postadresse som ikke har «spotify.com» som domenenavn.

Husk å alltid være skeptisk til e-poster du ikke forventer, og tenk to ganger før du klikker!! Er du i tvil kan det også være lurt å ta kontakt med avsender for å høre om hun/han faktisk har sendt den.



Som kunde i Frisikt er det bare å kontakte oss hvis du er i tvil, så bistår vi deg.

Ta kontakt med oss på 989 00 200, eller på support@frisikt.no.


Vil du bli kontaktet av oss?


Comments


bottom of page